Unga på låsta institutioner - placerad utan(för) sammanhang
I filmen Unga på låsta institutioner - placerad utan(för) sammanhang reflekterar olika personer över vad som händer med ungas relationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem följts över närmare 10 år.
Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om placerade ungas relationer och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga. Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas relationer.
Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk. Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem följts över närmare 10 år.
Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om placerade ungas relationer och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga. Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas relationer.
Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk. Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj