Solar Impulse del 3 - Oman / Indien
Ett solcellsdrivet flygplan, med en spännvidd större än en Boeing 747, men som inte väger mer än en bil tog fart den 3 mars från Abu Dhabi på en resa runt jorden och in i hjärtat på miljontals människor. Piloterna hoppas få se en ökad användning av precis samma rena teknik som kommer att användas i denna historieskapande resa.
Schweiziska äventyrare Bertrand Piccard och André Borschberg turas om att styra det ensitsiga, 2300 kilo tunga Solar Impulse 2 flygplanet på sin banbrytande flygning runt jorden på en resa som kommer att pågå cirka fem månader och inkludera cirka 500 timmars flygning. Tillverkad av en lätt kolfiber ram, kommer deras Solar Impulse 2 flygplan bära noll bränsle och producera noll koldioxidutsläpp på sin resa. Planet kommer att drivas helt med 17.000 solceller inbäddade i dess vingar på 72 meter. Det blir det första soldrivna flygplan som kan flyga under natten - tack vare den energi som lagras under dagtid i dess toppmoderna litiumbatterier.
Rutten innehåller stopp i Muscat, Oman; Ahmedabad och Varanasi, Indien; Mandalay, Burma; och Chongqing och Nanjing, Kina. Efter att ha korsat Stilla havet via Hawaii, kommer det att flyga över kontinentala USA och stoppa i tre orter - Phoenix, och New York City på JFK. En plats i mellanvästern avgörs. Efter att ha korsat Atlanten, innefattar sista sträckan en mellanlandning i Sydeuropa eller Nordafrika innan de anländer tillbaka i Abu Dhabi.
Av Smaragd Media. För mer information, gå till www.solarimpulse.com
Schweiziska äventyrare Bertrand Piccard och André Borschberg turas om att styra det ensitsiga, 2300 kilo tunga Solar Impulse 2 flygplanet på sin banbrytande flygning runt jorden på en resa som kommer att pågå cirka fem månader och inkludera cirka 500 timmars flygning. Tillverkad av en lätt kolfiber ram, kommer deras Solar Impulse 2 flygplan bära noll bränsle och producera noll koldioxidutsläpp på sin resa. Planet kommer att drivas helt med 17.000 solceller inbäddade i dess vingar på 72 meter. Det blir det första soldrivna flygplan som kan flyga under natten - tack vare den energi som lagras under dagtid i dess toppmoderna litiumbatterier.
Rutten innehåller stopp i Muscat, Oman; Ahmedabad och Varanasi, Indien; Mandalay, Burma; och Chongqing och Nanjing, Kina. Efter att ha korsat Stilla havet via Hawaii, kommer det att flyga över kontinentala USA och stoppa i tre orter - Phoenix, och New York City på JFK. En plats i mellanvästern avgörs. Efter att ha korsat Atlanten, innefattar sista sträckan en mellanlandning i Sydeuropa eller Nordafrika innan de anländer tillbaka i Abu Dhabi.
Av Smaragd Media. För mer information, gå till www.solarimpulse.com